De tuinbouw tractor van Bronlaak

Nederlands oudste Biologisch Dynamische groentetuin ligt in Oploo en is onderdeel van de sociaal therapeutische instelling Bronlaak.

In deze mooi gelegen groentetuin zorgen dagelijks zo’n 30 cliënten, begeleid door 4 medewerkers voor een gestage aanvoer van een grote variatie van prachtige gezonde BD groenten.

Zij verzorgen nagenoeg de gehele behoefte aan verse groenten voor de 200 cliënten van Bronlaak met hun begeleiders en daarnaast slagen zij er ook nog in een grote variatie aan groenten beschikbaar te hebben voor Bronlaaks lunchroom Markant in St. Anthonis en voor de klanten van de Bronlaak winkel.

Om dit mogelijk te maken, worden de hardwerkende tuinlieden in hun werk ondersteund door een tuinbouw tractor. Deze tuinbouw tractor is niet alleen handig om de wagen met kisten groente naar de keuken en de winkel te transporteren, maar doordat hij uitgebreid kan worden met een frontlader en een spitmachine vormt deze een onmisbare ondersteuning voor het fysiek zware werk in de tuin.

De ontreddering was groot toen begin 2020 in een donkere nacht door gewetenloze dieven deze onmisbare tuinbouw tractor werd ontvreemd. Ondanks onmiddellijke aangifte bij de politie is er tot op heden nog geen spoor van de dieven en de tractor ontdekt.

De diefstalverzekering van Bronlaak was bereid de dagwaarde van de tractor uit te keren.
Maar omdat de gestolen tractor al enkele jaren oud was, bleek deze dagwaarde helaas niet voldoende om een vervangende tractor te kopen.

Onder andere door een bijdrage van € 3000,- van de Stichting ter Bevordering Heilpedagogie kon het verschil tussen de dagwaarde en de prijs van een nieuwe tuinbouw tractor overbrugd worden.

Net op tijd voor het groeiseizoen werd in de vroege lente van 2020 de nieuwe tuinbouw tractor bij Bronlaak afgeleverd.